EkonomiaOchrona wizerunku przedmiotów- uważaj co fotografujesz!

Ochrona wizerunku przedmiotów- uważaj co fotografujesz!

by

Ochrona wizerunku przedmiotów- uważaj co fotografujesz!

Nasz dzisiejszy artykuł zainteresuje nie tylko fotografów, ale także wszystkich, którzy w swojej pracy zajmują się reklamą czy kreowaniem marki. Postanowiliśmy napisać dla Was o precedensowym wyroku francuskiego sądu, który rozstrzygał sprawę z powództwa spadkobierców słynnego architekta i designera Le Corbusier przeciwko portalowi Getty Images.

Portal Getty Images oferuje tzw. zdjęcia stockowe, a elementem jednej z tego typu fotografii była kanapa, zaprojektowana przez Le Corbusier. Portal nie posiadał zgody osób, którym przysługują prawa autorskie do kanap, na rozpowszechnianie fotografii, na której znajdowały się te designerskie meble. Z powództwem przeciwko Getty Images wystąpili spadkobiercy projektanta, którzy uzasadniali swoje roszczenia argumentem, iż w tym przypadku niezbędne było uzyskanie zgody na rozpowszechnianie wizerunku przedmiotu chronionego prawem autorskim. Sąd uznał te argumenty i uwzględnił powództwo.

Wyrok o którym piszemy wydany został co prawda przez sąd francuski, jednak sygnalizuje on pewien problem, przed którym mogą w przyszłości stanąć nie tylko polskie sądy, ale przede wszystkim fotografowie i wszyscy, którzy korzystają ze zdjęć stockowych.

Polskie prawo nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy w analogicznej sprawie polski sąd wydałby podobny wyrok. Trudno byłoby uznać argument o analogicznej ochronie wizerunku osób i przedmiotów. Wątpliwości powstają na gruncie prawa autorskiego oraz prawa własności przemysłowej. Trzeba pamiętać, że w przypadku designerskich przedmiotów, mogą być one nie tylko utworami, ale również wzorami przemysłowymi.

Dzisiejszy artykuł sygnalizuje problem, który z pewnością szerzej opiszemy w jednym z kolejnych postów. Jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie?

Back to Top